Monday, September 17, 2007

ganjaran berpuasa

alhamdulillah..hr nih dh 4 hari kita berpuasa..aku rasa cm kejap je..aik..dh 4 hari pose..kalo dulu mase kecik2 aku suke sangat countdown..lagi berapa hari nk raya..biasa la kecik2 dulu.. x saba nk raye nk kumpul duit raya..tapi bila dah besa nih.. x terasa pun bulan puasa..tetibe dh raya..rasa cam cepat je masa berlalu...
3 hari berpuasa..alhamdulillah seperti tahun2 sebelum nih..aku dapat berbuka puasa dirumah..alhamdulillah setakat nih x pernah buka puasa kt tempat len..mesti 1st pose buka ngan family..hehe..menu 1st pose hr tuh.ayam percik, rojak, bubur lambuk dr masjid(sedap woo sebab mak pun join sekali masak..hehe)..kuih bermacam2 kuih..lagik ape ntah..aku pun x igt..haha..
semalam abang aku yg dok masai tuh tepon..tnye buka ape hr tuh..dengan riaknye aku bgtau la menu utk hr tuh (dh biase dh riak2 ngan dia..nama pun family..gurau2..hehe)...uit..x aci..kata abangku..haha..padan muke..sape suruh x balek..kalu balek bole makan sedap2..ngeh~~..borak2 sama tunggu waktu berbuka..
hari nih, min puasa penuh 1 hari..abang balek keje je.."ayah...akak puasa penuh hr nih..nk upah..anggur.."
hahaha..berdekah ketawa aku..mengingatkan gelagat anak buah aku tuh..org ckp sepatah mesti dia balas berpatah2..kemain..pose penuh 1 hari..upah anggur..kalo hari2..nk anggur..kayap la jawapnye..hihi...
ianya mengingatkan aku..selalu time kecik2..mak ayah akan bg upah apabila dapat puasa penuh..dapat duit raya lebih la..dapat hadiah la..macam2..mungkin pada mereka itu satu motivasi supaya mereka terdidik sejak kecil lagik supaya berpuasa...
berbeza dengan aku..aku xde motivasi pun..mak ngan abah x pernah pun nk bg upah ke ape2.. aku sendiri pun x tahu mane datangnya motivasi aku untuk berpuasa..mungkin aku matang dr usia sebenar..sebab tuh skung aku cm x cukup zaman kanak2..hahahak..tapi aku sedar..kekadang..mak ngan abah akan belikan makanan yg besh masa berbuka..tuh la upah buat aku sebab puasa penuh..diorg x cakap...sendiri mau ingat la..haha..
ape yg beshnye..bebudak zaman sekarang...motivasi untuk diaorang puasa penuh tinggi...sebab ganjaran diorang besh2..hahahak...
selamat berpuasa...^_^

1 orang tukang karut:

amirez said...

best kan pose time kecik2 dulu eheh. tp sy x penah mintak upah (^_^)

 

Blog Template by BloggerCandy.com