Saturday, February 02, 2013

thinking...GM's story

di suatu petang.....seorang GM sedang memeriksa peti ais yg dibelinya...
"apa ini peti sejuk x sejuk..bagi kuat sikit la..."membebelnya...kemudia dia bergerak ke tempat duduk qa admin...
"mari..mari...saya nak cerita dengan u orang...ada 3 cerita...3 ke 2 eh..."
lalu melangok la 2 org qa engineer dan seorang qa admin mendengar cerita...

cerita pertama
u orang tau ha...orang amerika dulu dulu pergi angkasa..bila pergi angkasa diorang mau tulis pakai pen...aiya..dakwat x keluar...ye la..kan dekat bumi ada tarikan graviti..sana mana ada..
lalu bila diorang turun..diorang habis beribu2..berjuta2 nak hasilkan pen yang boleh menulis di angkasa..akhirnya..diaorang berjaya..lalu kepoh la..bagitau satu dunia dia berjaya hasilkan pen untuk menulis kt angkasa sana.
tapi ada orang rusia kata..diorang xde teknologi beribu2 berjuta2 tuh..diorang guna pensel sahaja utk menulis diangkasa...sebab pensel bukan cecair..x perlukan graviti..betul x.. (1st thinking)

cerita kedua
oke...cerita kedua..pasal bola ping pong...bola ping pong kena rata.baru la boleh main dengan bagus..
jadi orang jepun habis duit beribu2 berjuta2 untuk hasilkan bola ping pong yang sangat rata..baek punya..lalu dihebohkan satu dunia..diorang berjaya hasilkan bola ping pong paling rata..
tapi orang china kata... diorang xde teknologi mahal2 tuh...apa diaorang buat u tau ha?.. china buat satu cerun..lepaskan bola dari atas..kalau permukaan bola tuh rata, bola tuh akan straight ke bawah..kalau x rata sama ada akan ke kiri atau ke kanan...diorang labelkan itu grade..kalau betul2 bawah grade A..tepi B..C..D and so on..betul x. (2nd thinking)

cerita ketiga
orang amerika...gali2 tanah dia jumpa copper..lalu hebohla satu dunia..dulu zaman nenek moyang moyang moyang datuk datuk diaorang dulu sudah pakai cooper..jadi singapore pun x puas hati..digali jugak tanah singapore..gali punya gali...jumpa wayar fiber..lalu heboh la satu dunia..zaman nenek moyang moyang datuh diorg dulu sudah pakai fiber..
malaysia x boleh tahan..gali jugak..gali gali..gali.. you orang tau orang malaysia jumpa ape?..x jumpa apa2..x boleh jadi ni kata orang malaysia..pastu diorang anounce..diorang x jumpa apa2...sebab zaman nenek moyang moyang datuk dulu sudah pakai wireless..hahaahahaha (3rd thinking)


"oke sekarang..macam mana mau bagi customer yakin yang kita make sure kita simpan epoxy mengikut temperature yang betul..takkan kita nk tgk je je suhu tu.."
suhu beku untuk ais 0 deg C. kita ambil satu botol clear punya...isi air separuh saje..lepas tuh bekukan..after beku..baringkan botol tuh..if one day karen xde or peti ais ni x ckup sejuk.mesti ais yang dalam botol tuh akan melt (cair) dan bentuknya akan berubah...betul x? thats how we will explain to customer...hahahahaha


nota kaki : 3 cerita diatas adalah untuk hiburan semata2..tiada kaitan dengan negara2 yang disebut.tapi cerita2 tersebut membuatkan otak kita berfikir bukan hanya mengharapkan teknologi walaupun tidak setepat dan accurate....


1 orang tukang karut:

mie said...

tgh berfikir ni...
adakah itu moralnya?
hehehehee

 

Blog Template by BloggerCandy.com