Friday, August 16, 2013

Tips Pemilihan Kad Kahwin part I

salam...

kali ni tergerak hati aku nk syer something...pada mereka yang sedang menunggu hari seperti aku..hahaha..
kali ni aku nk syer "Tips Pemilihan Kad Kahwin" part I..

1. Bajet
- biasa la..dari bajet berapa keping ke berapa harga..kalau besar bajet korang...dapat la kad lawa..grand2..
Me : bajet aku untuk kad tak tinggi mane..sebab kebiasaan kad kawin kita terima..tgk sape..tarikh.. then..simpan.. after majlis (kekadang lom smp majlis) buang..adalah sangan tidak berbaloi berhabis2 utk kad sahaja..

2. Design kad
  i. Design background:
sesetengah orang sukakan design natural, kartun dan tak terkecuali gamba sendiri..itu biasanya bergantung pada citarasa masing2..
Me : aku lebih minat kartun..or design yang simple..dan pada mereka yang menginginkan gamba sendiri diletakkan pada kad kawin..tolong la..hormat kita sebagai orang Islam..ada aku tgk tuh gamba posing abes..macam dh lama nikah..itu belum yang pegang tangan..seolah2 anda ingin bgtau semua orang yg anda bahagia..dan pada aku..gamba sebegitu tidak manis diabadikan pada kad..lagi2 bila diedarkan kepada orang tua...nanti korang kawin..abadikan lah gamba korang kt album je la..so..xdela orang buang2 seperti orang buang kad kawin anda..bukannye diorang framekan pun kad kawin anda..hehehe

 ii. background color:
kalau background hitam..tulisan merah..kecik pulak tu..rasa2nya orang boleh baca x..hahaha
Me : best background color ialah putih..ataupun light color seperti hijau muda, kuning muda..gunakan font color yang lebih gelap agar lebih menonjol tulisannya..

  iii. Font
pemilihan font memang sangat penting..memudahkan orang untuk membaca..
Me: kalau anda rasa kad yang anda buat itu untuk orang2 kampung (macam aku yg duduk kt felda).. janganlah anda gunakan tulisan ber"seni" untuk mentionkan nama ayah, mak, pengantin dan alamat..rase2nya orang tua faham ke tulisan sebegitu..

 iv. Font size
Me : size tulisan penting untuk orang rabun..hahaha..seriusly..aku pernah terima kad kahwin yang doa lebih besar berbanding nama mak, ayah, pengantin, tarikh dan alamat..5 items ni sangat penting bagi memudahkan penerima kad terus berkata " oh!..dia nk kawen dh..bile?" bukannya bila dapat kad..doa yang dibaca dahulu..

3. Peta
Peta sangat penting bagi mereka yang tidak pernah kerumah pengantin..lebihkan highlight pada bangunan yang jarang dijumpai..seperti stesen minyak, sekolah, balai polis, bomba..
Me : aku lebihkan pada trafic light..sebab bilangan trafic light boleh dibilang dengan jari sahaja untuk sampai kerumah aku..dan hanya ada 1 stesen myk dan kilang getah sahaja yang ada dlm perjalanan ke rumah aku..hehhee

begitulah serba sedikit tips untuk pemilihan kad..kad aku adalah untuk semua..dari orang kampung sehingga ke rakan2..jadi pemilihan kad kahwin penting untuk memuaskan hati orang tua dan orang muda...

"Tips Pemilihan Kad Kahwin" part II akan menyusul dimana akan aku tunjukkan serba sedikit kad

0 orang tukang karut:

 

Blog Template by BloggerCandy.com