Saturday, April 11, 2015

Comfort zone

Assalamualaikum..

Comfort zone is a psychological state in which a person feels familiar, at ease, in control and experiences low anxiety

tuh dalam erti kata wikipedia..ewah...




tahun ni dh nak masuk 3 tahun aku bekerja dikilang sekarang..company kedua lepas aku join harvest dulu..harvest..cukup 3 tahun, aku benti..dan sekarang company kedua dah nak masuk 3 tahun..aku terfikir..perlukah aku menukar kerja sekarang..

aku suarakan isi hati aku pada senior engineer aku. chinesse tp sangat sporting dan memang boleh masuk kepala. aku bagitahu dia perlu ke aku cari kerja lain yang dekat dengan rumah aku nanti. paling menarik aku tertarik dengan 1 company besar 2 minit je dari rumah aku yang bakal siap nanti.yang sememangnya bekas company snr eng aku.

dia pernah ceritakan experience dia kerja company tu. as a qa engineer. tak pernah dia balik on time. mesti paling awal pukul 8. pernah balik smp pkl 12. esok masuk mesti on time. tak boleh lewat nanti kena potong gaji. meeting dengan bos jepun..walaupun dia tau waktu balik adalah 5.35, dia boleh set masa untuk meeting pkul 6. paling tak boleh tahan bila balik dari audit supplier, mesti siapkan report hantar hari tu jugak. bos jepun dia balik paling lambat, tp masuk paling awal.

kekadang aku terfikir, perlu ke aku keluar dr comfort zone aku sekarang. walaupun company aku jauh dan kekadang high management membuatkan kitaorg rasa menyampah tapi balik on time. unless ada issue paling lewat pukul 730 or 8 dah balik. dapat senior eng baik, bos yang memahami, masuk lambat tak kena tolak gaji, sebulan boleh 2 kali time off, dan waktu kerja yang praktikal.

kekadang terfikir, dengan degree yang aku ada, takkan aku tak nak pergi jauh. tapi bila fikirkan family, suami and maybe bakal anak2 nanti adakah company lain boleh bagi kelonggaran seperti yang company sekarang bagi.

hurm....

0 orang tukang karut:

 

Blog Template by BloggerCandy.com