Thursday, December 21, 2017

Dia....Alisha Saffiya

Assalamualaikum...

Alhamdulillah 8 Disember 2017,hari jumaat tepat jam 1031 malam lahirlah baby seberat 2.95kg dengan normal delivery dan jahitan..sob..sob...

Dalam setiap sujud terakhir aku tak pernah lupa berdoa semoga dia lahir awal dan cukup bulan sebab perut aku memang dah nampak sangat menurun beberapa minggu ni disamping aku pernah berurut untuk naikkan baby masa usia kandungan 7 bulan.sampai tukang urut risau aku bersalin awal sangat.aku tak nak awal sangat tapi kalau boleh tak nak terlebih due date..alhamdulillah Allah makbulkan doa aku..

Hari jumaat 8 Disember pukul 5 pagi aku dah rasa tak selesa perut.aku fikirkn false contraction sebab hari ahad pun sama macam yang aku rasa.tp lepas solat subuh ahad tu terus aku boleh tidur dengan lena.tapi kali ni lain.walaupun aku dh buang air besar,nk tido balik pun rasa lain.dalam kepala lagi fikir nak kerja ke tak nak..haha..last2 dalam pukul 7 pagi aku decide xnak pergi kerja..msg kawan2 kt office cakap tak datang kerja..perut rasa lain macam..tapi lendir ke air ketuban ke xde keluar.siap boleh msg gelak2 sambil breakfast air nestum dengan biskut.

Lepas tu call abg,sb abg tak kerja dan nak balik batu pahat.aku ingat nk mintak abg standby disebabkan rajis dh kerja pengerang dan aku tinggal sorg je kt rumah tapi oleh sebab abg dah nk gerak dia singgah sekali rumah aku. Sampai2 abg suruh pergi hospital je.masa tu aku rasa contraction dh 20 hingga 15 minit sekali tp still boleh cerita2..gelak2 dengan diaorang. Dalam perjalanan ke hospital sempat bgtau rajis yang aku pergi hospital.just standby kalau aku kena tahan baru aku suruh dia balik.bila sampai hospital bukaan baru 2cm disuruh balik siap nurse bgtau due date aku 21 Disember dan boleh extend sampai 31 Disember.pukul 1115 kitaorang balik.aku decide suruh rajis balik halfday sebab aku dh rasa contraction selang 15 minit.aku dh rasa memang aku akan bersalin hari ni.

Rajis sampai abg pun gerak balik kampung.aku cuba tenangkn diri baring tapi memang contraction datang tiap 15 minit.mak decide nak datang.abg man ambil mak.aku cakap tak payah tapi mak nak jugak datang.lepas jumaat mak sampai mak ajak pergi hospital tapi aku berdegil xnk sebab langsung takde tanda darah ke ketuban.sampai la pukul 4 lebih aku dah rasa macam nak terberak tiap kali contraction.mak paksa2 pergi hospital,kalau HSI tolak kita pergi HSA mak kata..last2 530 aku setuju..tp otw pun aku boleh cite2 dengan mak sambil tahan contraction.hahaha kuat kan aku..sampai HSI 630ptg cek bukaan dh 5cm..terus nurse suruh masuk labor room.

Pukul 7 kena seluk lagi kt labor room.masa tu aku tak tau berapa cm.diorang pasang heart beat monitoring kt perut aku..pasang itu pasang ini layan je..rajis ade temankan aku tp duduk dari jauh je. Mulut tak henti2 baca ayat qursi.pukul 8 ke 830 doktor decide pecahkan air ketuban.aku tanya doktor tadi cek dh berapa cm.kepoh kan aku..haha..dia kata 7cm dah.pastu aku tanya 1st bersalin memang kena tunggu 10cm eh..doktor tu jawap memang kena 10cm tiap kali bersalin cuma ada sesetengah orang je 8cm dah boleh keluar.hoho..masa tu aku doa..ya Allah moga permudahkan aku bersalin kalau boleh pukul 10 malam ni.sebab setau aku biasa 1cm 1jam.

Tiap kali contraction aku x lupe cara bernafas untuk kurangkan kesakitan disamping baca doa nabi yunus.cuma diakhir nak bersalin aku hanya mampu sebut..ya Allah..ya Allah..

Pukul 10 doktor tukar shift.doktor baru kata 1030 dia nk cek bukaan..tapi masa tu aku memang dah tak tahan sakit.1015 aku mintak doktor boleh tak cek bukaan.sebab saya dah teran.aku mintak tu..hahaha..sebab aku dh boleh rasa kepala baby betul2 macam dah nk keluar..pastu doktor kata ok..dalam 1020 dia cek maybe dah 10cm kot..dia kata kalau teran..teran je..aku pun ape lg teran la..eh..doktor nampak kepala baby kot baru dia perasan perkakas dia tak siapkan lagi then suruh aku jangan teran dulu..adoiiii..pastu dia kalut sediakn perkakas sambil teriak2 panggil doktor lain tolong..then bila dia dh sedia aku teran aku rasa dia gunting aku dah tak fikir apa..fikir nk bg keluarkn baby je.3x teran keluarlah semua..baby..uri..alhamdulillah.

Tapi part aku paling ngeri bila jahit sampai 2 jam lebih..aku rasa jahit lagi ngeri dari bersalin kot..hahaha

Pukul 2pagi aku ditolak ke wad.orang paling gembira of course la rajis..ayat dia yg buat aku sedih.. "4 tahun ayah tunggu"..huhu

Alhamdulillah..Allah permudahkan urusan aku..kitaorang pun dpat keluar wad petang sabtu tu..

Kekadang rasa tak sangka dah jadi mak dah aku sebab aku memang mati2 ingat tiap kali nak bersalin mesti ada tanda..nampaknya kali ni aku memang tak de tanda dan Alhamdulillah selamat semuanya..

Meh aku syer gmbr alisha masa dalam perut yang buat aku dan rajis tersenyum sampai sekarang

0 orang tukang karut:

 

Blog Template by BloggerCandy.com