Thursday, April 12, 2007

kahwen??


Allah SWT telah mencipta makhlukNya dengan berpasangan termasuklah manusia di mana manusia dari Adam AS. Kemudian Allah ciptakan daripadanya Siti Hawa AS menjadikan berpasangan suami isteri sehingga lahirlah keturunan yang ramai terdiri dari lelaki dan perempuan. Kedua insane yang berlainan jenis ini saling perlu memerlukan antara satu sama lain justeru itu timbullah bibit-bibit cinta dan perasaan kasih sayang ibarat anak kecil merintih memerlukan belaian ibu yang dikasihi. Dan seterusnya ingin berkongsi hidup sebagaimana makhluk yang lain yang melata di bumi Allah ini.

sebenarnye xde ati pun nk apdate blog nih..untuk ari nih..kepala sudah pun berpusing2..akibat kurang tdo..untuk mengelakkan rasa mengantok aku buka la friendster..belek2 sahabat2..teman2 ..tertibe tertatapla gamba sepasang suami isteri..first aku cm pelek gak..dengarnye nk kawen masa hari raya ari tuh..tapi x de pun majlis yg diura-urakan...lagipun sgt pelek..betol ke dia nk kawen...??

dengan semangat mami jarum pun..aku view friendster dia..tgk gamba..alhamdulillah dh kawen dh pun..umo dia tahun nih 21..em..brad kenal kot family budak nih.. memula aku sgt la terkejut..tapi dh jodoh kot..dr mereka buat perkara x elok..bek mereka tuh kawen je..

dia dulu antara top student kat sekolah.. mak ayah dia baek..alim gak..abg2 n akak dia keje besh2..ade yg jadik hakim pun..dia pun pandai..siap masok sekolah sains lagik..aku dh lupe.. rasenye mak dia meninggal mase tingkatan 4 kot.. then ayah dia kawen lagik..mak tiri dia dok umah dia..baek je mak tiri dia..x sampai setahun..ayah dia meninggal pulak..semua org terkejut sebab pagi tuh ayah dia ok je..ayah dia meninggal masa kat kebun..inalillah... aku sempat melawat masa ayah dia meninggal..memang sedih..sebab dia dh jadik yatim piatu..pelajaran tetap diteruskan..yg tiada x usah dikenang..hanya doa jadi pengganti..

tahun 2004..dia masok matrik...mmg pandai pun budak tuh..bercita2 nk sambung medic dengarnye..pointer pun ok cume..mmg x leh nk amik medic..x dpt..syg..last2 terdampar kat salah sebuah universiti dkt2 ngan KL..amik course it..

first maseh lagik ok..lame2 aku tgk dh semaken meningkt matang dah..biase la..dh dewasa..dok belaja kat kota yg besa pulak tuh..em..kekadang dia jadik bahan gosip kitaorg sebaya..kenapa dia jadik cm tuh..x kesian ke kat mak ayah yg dh xde..tapi yg hanya bole..ckp belakang..

aku sedih sebenarnye..usia dia masih muda..telah disia-siakan.. bile telek2..aku rase sedeh..sedeh sebab aku tertanye2..maseh ade rase kasih dan sayang x dia kat mak ayah dia yg dh tiada.. maseh igt ke dia kat pengorbanan ayah ngan mak dia..hanya dia je yg dpt jwp..mungkin sebab kejutan budaya dia jadik cm tuh..ramai dh kawan2 aku yg belaja kat situ kena kejutan budaya..walaupun x semua..alhamdulillah pada sapa2 yg x terkena kejutan budaya..kalo kena kejutan budaya kearah kebaikan x pe...ke arah yg x baek..nauzubillah...

wat sahabatku...tahniah 4 ur wedding.. hope..berbahagia.. tanggungjwp dh maken berat..kawen bukan untuk suka-suka..kawen tuh adalah satu tanggungjawap memelihara institusi keluarga..

p/s: aku??? lom pnh terpikir lagik..bahagia ngan idop ini.. maseh lagik inginkan zaman kanak2... lom bersedia lagik nk pikul tanggungjawap yg berat tuh...


0 orang tukang karut:

 

Blog Template by BloggerCandy.com