Thursday, July 30, 2015

halal


"Menurut ajaran Islam, prinsip umum berkenaan makanan ialah semua adalah Halal kecuali kotoran (atau telah bercampur kotoran), memudaratkan dan memabukkan. Oleh itu, adalah wajib bagi seorang Muslim memakan makanan yang baik dan menyihatkan dan mengelakkan semua yang dilarang seperti yang telah disebutkan oleh Allah SWT di dalam Al-Quran."

normal..bila berkata tentang halalnya makanan or minuman..sesetengah orang bukan muslim hanya menganggap;
1. makanan selain babi & anjing
2. tidak bercampur dengan arak

semalam..snr engineer aku bawa bubur sweet potato..kata seorang qa aku..bau nampak mcm sedap..dia hanya gunakan sweet potato, biji sagu dan gula batu.. nampak tak kat situ bahan2 digunakan halal

tp last week, bila berborak tentang rancangan suami snr engineer aku nk jual rojak sebab semua pun boleh makan..aku tegaskan..kalau cina jual makanan..untuk dapatkan pelanggan islam, kena pastikan tukang masak islam, bahan2 semua halal dan bukan takat bahan je halal, periuk belanga, pisau semua tak boleh mixed dengan bahan non halal..

so semalam..snr engineer aku pun kata "sorry ah..x boleh bagi u all makan..sebab I guna alat kat rumah x halal..sb sarina kata kena pakai pisau periuk halal punya..hehehee"

aku gelak sb dia kata pisau periuk halal..walaupun term dia berbeza..tp yang penting maksudnya sampai..dan dia sebagai bangsa lain menghormati agama lain... (^_^)

0 orang tukang karut:

 

Blog Template by BloggerCandy.com