Thursday, March 15, 2007

lembu dan anjing

hue~..lame x apdate..skung nih agak bizi ngan koje2 + esement2 + presentation +kuiz2 + test2 yg melambak..x tahu la bile mau abes itu sume2..kalo abes pun mybe sampai abes semesta kot..muahaha..
tadik..same2 cr bahan tambahan untuk presentation kenegaraan aku ternmpk mende nih..menarek..so dapatla kiranya dikongsi bersama:)

LEMBU: Hai anjing, apa habaq? Macam ada yg tak kena je?
ANJING: Aku tengah tension nih . Mau je aku gigit manusia tadi.
LEMBU : eh? kenapa ?
ANJING: aku lalu tepi dua orang manusia lelaki dan perempuan yg sedang berkepit. Tetiba si lelaki terperanjat dan terus melompat dan berkata "hoianjing , pergi jauh-jauh, najis!".
LEMBU: Ya, lah. Ko kan haram. Najis tahap berat bagi manusia. Biasalah tu.
ANJING: Kalau aku najis sekali pon, kalau dia tersentuh aku, boleh disamak. Yang dia sentuh dan raba-raba awek dia tu apa? Boleh ke nak samak dosa?
LEMBU: Betul tu . Memegang wanita yg bukan mahramnya tanpa ikatan yg sah,lebih dasyat kenajisannya daripada memegang ko anjing, malah x bole suci sekalipun disamak.
ANJING: Wah .. ayat ko meman g power la... manusia kena ubah pepatah "Pandai macam LEMBU"

Pengajaran cerita diatas:

Daripada satu hadis yang diriwayatkan daripada ibnu majah menyatakanbahawa ?Bergomolan dengan babi (khinzir) itu adalah lebih baik
berbandingdengan bersentuhan (secara sengaja) dengan wanita yang bukan mahram?.

Bersentuhan (dengan sengaja & apatah lagi bertujuan syahwat) adalah berdosa dan wajib bertaubat (bagi membersihkan dosa). Sedangkan menyentuhanjing tidaklah berdosa dan hanya perlu disuci (bukan bertaubat).

Menyentuh anjing bukanlah satu kesalahan (dosa) atau maksiat. Tetapi, menyentuh wanita bukan mahram adalah berdosa dan merupakan maksiat.

p/s: aku bukan la seorang ustazah yang layak berkata2 sedemikian..namun sebagai seorang manusia aku rase bertanggungjawab berpesan2 akan perkara ini..semoga ianya dapat menjadi pedoman dan tauladan semua..

0 orang tukang karut:

 

Blog Template by BloggerCandy.com